اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 4711
1392/11/20 - 09:00
شورای بیماران خاص صدا و سیما 10 بیماری صعب العلاج را تحت پوشش قرار داد

دبیر شورای بیماران خاص صدا و سیما گفت: برخی از بیماری های صعب العلاج که هزینه و تبعات زیادی برای جامعه دارند مانند بیماری قلبی و عروقی، بیماری سرطان، دیابت، هموفیلی و تالاسمی تحت پوشش شورای بیماران خاص قرار می گیرند.

دکتر عباس پور نصاری، دبیر شورای بیماران خاص صدا و سیما در گفت و گو با خبرنگار " بنیان "گفت: این بیماری ها شامل بیماری قلبی و عروقی، بیماری سرطان، دیابت، هموفیلی، تالاسمی، بیماری ها تنفسی و ریوی، بیماری های پیوند، بیماری ام اس و ALS و بیماری ایدز هستند.
وی توضیح داد: با توجه به کمیته هایی که در ساختار خود طراحی کرده ایم هم در حوزه پژوهش و برنامه ریزی و هم در حوزه تامین اطلاعات و یافته ها و پژوهش ها و محورهایی که می تواند در برنامه سازی بخش های مختلف رسانه مورد استفاده قرار گیرد فعالیت انجام می دهیم.
دبیر شورای بیماران خاص صدا و سیما در ادامه افزود: در واقع ما در این شورا دو عملکرد انجام می دهیم. بخش نخست ویژه کارکنان، شاغلین، بازنشسته ها و خانوده های افراد ذکر شده است.ما همه مراحل مهم کار بهداشت و درمان اعم از پیشگیری، آموزش سبک زندگی ، تشخیص درمان و مراحل بعد از درمان را برنامه ریزی می کنیم و افراد را تحت پوشش قرار می دهیم.
وی افزود: بخش دیگر تعامل با مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی، پزشکان متخصص است و از این طریق آخرین یافته ها را به تهیه کنندگان و برنامه سازان منتقل می کنیم.
دکتر پور نصاری در ادامه با تاکید بر نقش رسانه ها در ارتقای سطح دانش سلامت جامعه به عنوان مهم ترین شیوه پیشگیری، بیان کرد: پیشگیری مقرون به صرفه ترین روش کنترل بیماری ها از جمله سرطان در مقایسه با درمان و حتی تشخیص آن است.
وی افزود: پیشگیری با کم ترین هزنیه در مقایسه با درمان، سطح سلامت جامعه را افزایش داده و کیفیت آموزش های عمومی را برای اصلاح سبک زندگی و دوری از عوامل خطر مانند چاقی، دخانیات، تغذیه ناسالم و کم تحرکی آماده می کند.
دکتر پورنصاری خاطر نشان کرد: در حوزه سلامت، يكي از بيماريهاي پردغدغه با انواع تبعات مالي، جسمي، روحي و اجتماعي، بيماري سرطان (Cancer) است كه سبب ١٤% از كل مرگ و ميرهاي كشور بوده و بعد از بيماريهاي قلبي، عروقي و حوادث جاده اي رتبه سوّم را از آن خود كرده است. ميزان بروز آن در ايران سالانه حدود يكصد هزار نفر است و تقريباً500 هزار نفر با اين بيماري زندگي مي كنند و حداقل سالانه 10 هزار ميليارد تومان ضرر مالي به اقتصاد كشور تحميل مي كند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه ٤٠% از سرطانها قابل پيشگيري و ٤٠% ديگر قابل علاج و درمان است و ايران اسلامي داراي رشد قابل تقديري در آموزش، تربيت و تأمين كادر پزشكي متخصص، تجهيزات، دارو و ساير ملزومات درماني مي باشد. بنابراين بمنظور بهره گيري شايسته از منابع ارزشمند فوق و مقابله، پيشگيري، درمان و بازتواني پس از درمان سرطان نيازمند عزم ملّي هستيم .
پایان مطلب/
 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved